Artykuł
Regulamin Organizacyjny Ośrodka pomocy Społecznej w Pobiedziskach
Rozdział 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Regulamin Organizacyjny Ośrodka pomocy Społecznej w Pobiedziskach, zwany dalej „Regulaminem”, określa strukturę organizacyjną, zadania oraz zasady funkcjonowania Ośrodka.
- W regulaminie ustala się:
- zasady podległości pomiędzy pracownikami,
- podział zadań w obrębie poszczególnych działów
- podział uprawnień decyzyjnych,
- zakres prawa do podpisu,
- funkcjonowanie pozostatutowych organów.
§ 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- Ośrodku -należy przez to rozumieć Ośrodek Pomocy Społecznej w Pobiedziskach,
- Dyrektorze –należy przez to rozumieć Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Pobiedziskach,
- Zastępcy Dyrektora –należy przez to rozumieć Zastępce Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej w Pobiedziskach,
- Komórkach organizacyjnych (Ośrodka) –należy przez to rozumieć wyodrębnione w strukturze organizacyjnej Ośrodka działy, samodzielne stanowiska pracy, Punkt Konsultacyjny dla Osób Uzależnionych,świetlice środowiskowe,kluby.
- Koordynator-należy przez to rozumieć stanowisko w randze kierownika działu.
§ 3
Ośrodek jest samodzielną jednostką organizacyjną miasta I gminy Pobiedziska, działającą w granicach administracyjnych miasta I gminy, utworzoną na podstawie uchwały Nr XV/52/90 Rady Narodowej Miasta i Gminy Pobiedziska z dnia 30 kwietnia 1990 roku w sprawie utworzenia Ośrodka Pomocy Społecznej w Pobiedziskach.
Rozdział 2
KIEROWNICTWO OŚRODKA
§ 4
- Dyrektor kieruje Ośrodkiem przy pomocy zastępcy i głównego księgowego
- Dyrektor odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie Ośrodka i reprezentuje go na zewnątrz.
- Dyrektora zatrudnia i zwalnia Burmistrz Miasta i Gminy Pobiedziska.
- Ośrodek jest pracodawcą, w rozumieniu kodeksu pracy, w stosunku do zatrudnionych w Ośrodku pracowników.
- Dyrektor Ośrodka decyduje o zatrudnieniu, zwolnieniu, wynagrodzeniu,przyznaniu nagród oraz wymierzeniu kar porządkowych pracownikom Ośrodka, zgodnie z obowiązującymi przepisami, Regulaminem Pracy Pracowników Ośrodka oraz Regulaminem Wynagradzania Pracowników Ośrodka Pomocy Społecznej w Pobiedziskach.
§ 5
Dyrektor wykonuje zadania na podstawie obowiązujących przepisów prawa, uchwał Rady Miejskiej Gminy Pobiedziska, zarządzeń I ustaleń Burmistrza Miasta I Gminy Pobiedziska.
§ 6
W celu zapewnienia realizacji zadań Dyrektor Ośrodka może:
- ustanowić pełnomocnika działającego w imieniu Dyrektora,
- powołać zespół zadaniowy.
§ 7
Dyrektor bezpośrednio nadzoruje:
- Zastępcę Dyrektora,
- Głównego Księgowego
- Dział Świadczeń Rodzinnych i Funduszu Alimentacyjnego
- Dział Organizacyjno-Administracyjny.
§ 8
Zastępca Dyrektora bezpośrednio nadzoruje:
- Dział Pomocy Środowiskowej,
- Dział Wsparcia Społecznego,
- Dział Organizacyjno-Administracyjny
§ 9
Główny księgowy bezpośrednio nadzoruje i odpowiada za Dział Finansowy.
Rozdział 3
ORGANIZACJA OŚRODKA
§ 10
- Strukturę organizacyjną Ośrodka tworzą: działy, samodzielne stanowiska pracy, Punkt Konsultacyjny dla osób uzależnionych, świetlice środowiskowe, kluby.
- Szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych, o których mowa w ust. 1 oraz ich wewnętrzną strukturę określa Dyrektor odrębnym zarządzeniem.
- Podstawową strukturę organizacyjną Ośrodka przedstawia Schemat Organizacyjny, stanowiący załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
§ 11
W skład Ośrodka wchodzą:
- Dział Pomocy Środowiskowej w tym Rejony Opiekuńcze ustalone odrębnym zarządzeniem Dyrektora Ośrodka:
- Dział Wsparcia Społecznego, w tym:
- Punkt Konsultacyjny dla Osób Uzależnionych,
- Świetlica środowiskowa w Pobiedziskach ul. Kaczyńska 26
- Świetlica środowiskowa “Pobiedziski Klub Przestrzeni Pod Semaforem”Pobiedziska ul.Dworcowa,
- Świetlica środowiskowa w Kocanowie.
- Klub dla Osób Niepełnosprawnych “Sprawni Inaczej”
- Dział Finansowy,
- Dział Świadczeń Rodzinnych i Funduszu Alimentacyjnego.
- Dział Organizacyjno-Administracyjny.
§ 12
Rozdział 4
ZAKRES DZIAŁANIA DZIAŁÓW OŚRODKA
Pracą działów kierują;
- Z-ca Dyrektora -( Dział Pomocy Środowiskowej,Dział Wsparcia Społecznego,Dział Organizacyjno-Administracyjny)
- Główny księgowy -Dział Finansowy,
- Koordynator -Dział Świadczeń Rodzinnych i Funduszu Alimentacyjnego,
którzy odpowiadają przed Dyrektorem za znajomość obowiązujących przepisów prawnych, a w szczególności przepisów regulujących prawidłową pracę i realizację zadań kierowanego działu, jednostki.
§ 13
- Do podstawowych obowiązków kierujących, należy organizowanie pracy w dziale, w tym:
- nadzór nad właściwą realizacją zadań przez podległych pracowników,
- opracowywanie projektów planów finansowych i harmonogramów oraz wnioskowanie koniecznych zmian w ciągu roku,
- sporządzanie sprawozdań, informacji i analiz,
- dokonywanie kontroli merytorycznej w zakresie spraw dotyczących działu, jednostki,
- zamieszczanie na dokumentach kasowych i bankowych będących podstawą wypłat z kont bankowych OPS adnotacji na temat trybu udzielania zamówień na dostawę bądź usługę oraz kwalifikowanie wydatków strukturalnych,
- prawidłowe realizowanie planu finansowego poprzez racjonalne gospodarowanie przydzielonymi środkami finansowymi z uwzględnieniem celowości, oszczędności, gospodarności i dyscypliny budżetowej.
- przygotowywanie projektów zarządzeń i decyzji dyrektora zgodnie z zakresem spraw załatwianych przez kierowany dział,
- przydzielanie pracownikom w porozumieniu z bezpośrednim przełożonym, indywidualnych zakresów czynności określających zadania, obowiązki, uprawnienia i zakres odpowiedzialności w oparciu o niniejszy regulamin,
- udzielanie pracownikom pomocy i instruktażu w zakresie sposobu załatwiania spraw problemowych,
- organizowanie z pracownikami narad –szkoleń,
- egzekwowanie efektywnego wykorzystania czasu pracy, dyscypliny pracy oraz przestrzegania przez pracowników tajemnicy służbowej określonej w odrębnych przepisach,
- dokonywanie oceny pracy podległych pracowników oraz występowanie z odpowiednimi wnioskami (wyróżnianie, nagradzanie, awansowanie, karanie),
- przyjmowanie stron w sprawach interwencyjnych dotyczących danego działu.
- Zadania wymienione w ust.1 pkt 5 nie dotyczą Działu Wsparcia Społecznego.
§ 14
W celu właściwego wykonywania zadań,wszyscy pracownicy są obowiązani do bieżącej współpracy, w szczególności z:
- Działem Finansowym w zakresie opracowywania I realizacji budżetu Ośrodka,
- Działem Organizacyjno -Administracyjnym w zakresie spraw obsługi administracyjno-gospodarczej, spraw kadrowych, zamówień publicznych oraz zadań inwestycyjnych I remontowych oraz wydatków strukturalnych.
§ 15
- Do właściwości merytorycznej działów Ośrodka należą sprawy mieszczące się w zakresie zadań powierzonych niniejszym Regulaminem i zarządzeniami Dyrektora,
- Do wspólnych zadań działów i samodzielnych komórek należy w szczególności:
- przygotowywanie projektów oraz realizacja uchwał Rady Miejskiej Gminy Pobiedziska, zarządzeń Burmistrza Pobiedzisk i zarządzeń Dyrektora;
- opracowywanie wniosków do projektu budżetu Miasta i Gminy Pobiedziska oraz realizacja zadań ujętych w budżecie;
- opracowywanie odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych oraz wnioski komisji Rady Miejskiej Gminy Pobiedziska;
- prowadzenie postępowań administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej;
- współpraca w zakresie windykacji należności;
- kompetentna i sprawna obsługa interesantów;
- ochrona danych osobowych oraz zapewnienie dostępu do informacji publicznej;
- współdziałanie z organami administracji rządowej i samorządowej, oraz podmiotami niezaliczonymi do sektora finansów publicznych;
- kontrola realizacji zadań;
- przygotowywanie analiz i sporządzanie sprawozdań z realizacji zadań;
- udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach;
- sporządzanie bilansów potrzeb w zakresie zadań pomocy społecznej;
- realizacja zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych;
- opracowanie realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej;
- rozwijanie istniejących i nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb;
- opracowywanie okresowych i rocznych planów pracy;
- doradztwo metodyczne dla pracowników innych działów;
- dokonywanie analizy i oceny zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej oraz inne wynikające z zakresu działania sekcji;
- podejmowanie działań wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych oraz lokalnych programów pomocy społecznej zgodnie z właściwością;
- współdziałanie w toku realizacji zadań.
- Spory kompetencyjne pomiędzy działami Ośrodka rozstrzyga Dyrektor.
§ 16
Dział Pomocy Środowiskowej
wykonuje w szczególności zadania w zakresie:
- sporządzanie decyzji administracyjnych z zakresu świadczeń z pomocy społecznej zgodnie z ustawą o pomocy społecznej i innymi aktami prawnymi w tym zakresie,
- przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych, w miejscu zamieszkania, zgodnie z wymogami ustawy o pomocy społecznej i rozporządzeniami w tym zakresie,oraz wywiadów do przyznania dodatku mieszkaniowego.
- opracowywanie planu pomocy i działań na rzecz osoby lub rodziny oraz wnioskowanie o udzielenie świadczeń w sprawach określonych w pkt.2 zgodnie z ustawą o pomocy społecznej innymi aktami prawnymi obowiązującymi w tym zakresie,
- udzielanie pomocy w formie pracy socjalnej i współpraca z innymi specjalistami w tym zakresie,
- przygotowanie dokumentacji i wystąpienie z wnioskiem o skierowanie osób do ośrodków wsparcia, domów pomocy społecznej oraz do innych placówek, które są niezbędne dla osób wymagających tej formy pomocy
- sporządzanie zaświadczeń dla klientów Ośrodka, na ich wniosek, o korzystaniu z pomocy,
- prowadzenia spraw związanych ze sprawianiem pogrzebu dla osób samotnych, w sposób ustalony przez gminę, w tym osobom bezdomnym (poprzez zlecanie pochówku do zakładu pogrzebowego, rozliczenie kosztów, itp.),
- prowadzenia innych spraw niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania osób i rodzin,
- współpraca z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i innymi organami rentowymi w zakresie rozliczeń wypłaconych świadczeń z tut. Ośrodka dla osób, które otrzymały świadczenia emerytalno-rentowe na zasadach określonych w ustawie o pomocy społecznej,
- przygotowywanie sprawozdań, meldunków, raportów i informacji z zakresu Działu (współdziałanie w tym zakresie z Działem Organizacyjno-Gospodarczym -system HELIOS),
- współpraca z instytucjami i organizacjami pozarządowymi w zakresie rozwiązywania problemów Klientów,
- realizacja skierowanych od Komornika Sądowego zajęć z tytułu egzekucji świadczeń alimentacyjnych dotyczących Klientów pobierających zasiłek stały na podstawie obowiązujących w tym zakresie przepisów,
- współudział w organizowaniu konkursów na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej.
- Prowadzenie spraw związanych z dodatkami mieszkaniowymi i stypendiów socjalnymi w tym:
- prowadzenia postępowania w sprawach dotyczących dodatków mieszkaniowych i stypendiów socjalnych;
- prowadzenie ewidencji składanych wniosków oraz wydawanych decyzji;
- prowadzenie korespondencji z wnioskodawcami, zarządcami budynków oraz szkołami;
- prowadzenie postępowań w sprawach wniesionych odwołań;
- sporządzanie statystycznych zestawień wydawanych decyzji administracyjnych,
§ 17
Dział Świadczeń Rodzinnych
wykonuje w szczególności zadania w zakresie:
- przyjmowanie i kompletowanie dokumentacji dotyczącej świadczeń rodzinnych i ustalenie prawa do:
- zasiłku rodzinnego i do dodatków do zasiłku rodzinnego,
- świadczeń opiekuńczych tj. zasiłku pielęgnacyjnego i świadczenia pielęgnacyjnego,
- jednorazowej zapomogi z tyt. urodzenia dziecka,
- ustalanie prawa do świadczeń rodzinnych
- ustalanie prawa do opłacania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz zdrowotne dla osób pobierających świadczenie pielęgnacyjne kwalifikujących się do tego typu świadczenia, przyjmowanie dokumentacji i ustalanie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego w oparciu o ustawę o pomocy osobom uprawnionym do alimentów,
- wydawanie decyzji administracyjnych w sprawie świadczeń z funduszu alimentacyjnego w ramach udzielonego przez Burmistrz Miasta i Gminy Pobiedziska upoważnienia,
- prowadzenie postępowania wobec dłużników alimentacyjnych obejmującego:
- przeprowadzanie wywiadów alimentacyjnych z dłużnikami alimentacyjnymi,
- odbieranie oświadczeń majątkowych od dłużników alimentacyjnych,
- współpraca z komornikami sądowymi, z prokuraturą, sądami, policją,
- współpraca ze starostą oraz z innymi organami właściwymi w ramach prowadzonego postępowania wobec dłużników alimentacyjnych,
- udział w postępowaniach toczonych przed organami ścigania i sądami w związku ze składanymi wnioskami o ściganie o przestępstwo określone w art. 209 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. –kodeks karny (Dz. U. nr 88, poz. 553 z późn. zm.).
- udzielanie informacji stronom w sprawie świadczeń rodzinnych, opiekuńczych, jednorazowej zapomogi z tyt. urodzenia dziecka, funduszu alimentacyjnego, koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w ramach Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii.
- współpraca z Regionalnym Ośrodkiem Polityki Społecznej w Poznanu w celu ustalania czy zachodzi element koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego w stosunku do osób ubiegających się o świadczenia rodzinne,
- współpraca z Biurami Informacji Gospodarczej w sprawie wykazywania dłużników alimentacyjnych posiadających zobowiązania wobec Skarbu Państwa powstałe z tytułu:
- świadczeń z funduszu alimentacyjnego, zaliczek alimentacyjnych,
- rozliczanie wpłat od komorników i organu właściwego dłużnika z tytułu wypłaconych świadczeń z funduszu alimentacyjnego na podstawie ustawy z dnia 07 września 2008r. O pomocy osobom uprawnionym do alimentów(t.j Dz.U z 2009r.,Nr 1, poz.7 z ze.zm.) i zaliczek alimentacyjnych wypłacanych osobom uprawnionym na podstawie ustawy z dnia 22 kwietnia 2005 r. o postępowaniu wobec dłużników alimentacyjnych oraz zaliczce alimentacyjnej (Dz. U. 86, poz. 732 z późn. zm.).
- prowadzenie rejestrów pism wychodzących z Działu Świadczeń Rodzinnych w wyniku współpracy z innymi instytucjami oraz osobami fizycznymi.
- udzielanie odpowiedzi na pisma kierowane do Ośrodka Pomocy Społecznej w Pobiedziskach w sprawie świadczeń realizowanych w Dziale Świadczeń Rodzinnych.
- sporządzanie planów kwartalnych i rocznych na środki potrzebne na realizacje wypłat świadczeń,
- dokonywanie analiz wydatkowanych środków,
- sporządzanie informacji i sprawozdań rzeczowo-finansowych kwartalnych, półrocznych i rocznych z zakresu działania Działu,
- miesięczne rozliczanie środków otrzymanych na realizację wypłat świadczeń określonych powyżej,
- współpraca z Działem Finansowym-OPS w Pobiedziska w celu rozliczania środków otrzymanych z budżetu państwa na realizację świadczeń,
- współpraca z Działem Finansowo-OPS w Pobiedziskach w celu rozliczania środków przekazywanych przez organy egzekucyjne i inne organy właściwe w związku z realizacją świadczeń z funduszu alimentacyjnego,
a uprzednio zaliczek, - wprowadzanie danych do systemu informatycznego, nadawanie numerów identyfikacyjnych, obsługa programu„AMAZIS” i „NEMEZIS” przewidzianego do realizacji w/w świadczeń rodzinnych i funduszu alimentacyjnego,
- sporządzanie list wypłat na w/ w świadczenia w formie gotówkowej i przelewów na konta osobiste
- wydawanie zaświadczeń osobom o korzystaniu lub nie korzystaniu ze świadczeń realizowanych w Dziale Świadczeń Rodzinnych tut. Ośrodka. na podstawie stosownych ustaw,
§ 18
Dział Organizacyjno-Administracyjny
wykonuje w szczególności zadania w zakresie:
- prowadzenie spraw związanych z ubezpieczeniem pracowników –ich zgłaszaniem do ZUS i wyrejestrowywanie,
- opracowywanie i sporządzanie sprawozdań z zakresu spraw pracowniczych,
- prowadzenie spraw związanych ze szkoleniem i dokształcaniem pracowników,
- opracowywanie projektów aktów normatywnych dot. działalności Ośrodka i współpraca w opracowywaniu projektów regulaminów jednostek organizacyjnych Ośrodka,
- przygotowywanie umów i porozumień dot. działalności Ośrodka
- prowadzenie spraw sekretariatu Ośrodka, w tym również spraw związanych z zakresu pierwszego kontaktu z klientem oraz zabezpieczenie obsługi techniczno -kancelaryjnej,ogólnych zebrań pracowniczych,
- prowadzenie na bieżąco zaopatrzenia w materiały niezbędne do działalności Ośrodka,
- prowadzenie ewidencji sprzętu, materiałów biurowych i budynków,
- prowadzenie prawidłowej gospodarki środków trwałych, ewidencji ilościowej środków rzeczowych, druków i formularzy,
- zabezpieczenie budynku Ośrodka przed włamaniem i kradzieżą oraz zapewnienie należytego stanu technicznego budynku i urządzeń,
- zaopatrzenie i wydawanie materiałów biurowych,
- prowadzenie wszystkich spraw związanych z wykorzystaniem i eksploatacją samochodu służbowego
- prowadzenie spraw związanych z komputeryzacją Ośrodka i bieżące udzielanie pomocy oraz instruktażu pracownikom dot. obsługi komputerów,
- wprowadzanie danych do systemu informatycznego „HELIOS”, „AMAZIS”, „NEMEZIS”,HOMENET” oraz sporządzanie sprawozdań z udzielanej pomocy w formie elektronicznej,
- udostępnianie danych z systemu informatycznego w celu sporządzania sprawozdań w wersji pisemnej,
- przechowywanie kopii bazy danych (płyty CD, dyski HDD, pendrive),
- prowadzenie archiwum Ośrodka,
- organizowanie przetargów na wykonanie zadań związanychz prawidłowym funkcjonowaniem Ośrodka, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawnymi,
- organizowanie konkursów na realizację zadań z zakresu pomocy społecznej,
- dokonywanie kontroli merytorycznej dokumentów będących podstawą do sporządzania list
- prowadzenie kasowej obsługi świadczeniobiorców OPS oraz wykonywanie innych czynności kasowych wynikających z ustaw, rozporządzeń i zarządzeń,
- prowadzenie poleceń wyjazdów służbowych, przyjmowanie faktur za: szkolenia, czynsz, energię, wywóz nieczystości, konserwację, naprawy, monitoring, zakupy, usługi i inne związane z działalnością administracyjną OPS i przedkładanie ich do akceptacji dyrektora, a następnie po akceptacji przekazywanie do Działu Księgowości celem realizacji,
- dostarczanie przepisów prawnych kierownikom działów, jednostek organizacyjnych oraz pracownikom stanowisk samodzielnych dotyczące pomocy społecznej i zakresów ich działania,
- obsługa poczty e-mail Ośrodka i wprowadzanie informacji na stronę internetową Ośrodka,
- prowadzenie spraw pracowniczych, dokumentacji osobowej pracowników Ośrodka oraz dokumentacji czasu pracy (urlopy, delegacje, zwolnienia i inne jak prace w godzinach nocnych, świątecznych itp.),
- prowadzenie na bieżąco analizy prawidłowości realizacji decyzji przez poszczególne sklepy w ramach zawartych umów,
- przesyłanie informacji w formie elektronicznej do GUS i PFRON,
- wypisywanie zwrotnych potwierdzeń do przesyłek poleconych,
- dostarczanie decyzji administracyjnych dla rodzin korzystających z pomocy,
- utrzymywanie porządku i czystości w pomieszczeniach i wokół budynku,
- przyjmowanie wniosków i i przygotowywanie decyzji administracyjnych w zakresie dodatków mieszkaniowych,
- prowadzenie szczegółowych rozliczeń z tytułu usług opiekuńczych wykonywanych na rzecz podopiecznych, (sporządzanie kart pracy,rozliczanie godzin),
- prowadzenie dokumentacji prac społecznie użytecznych,miesięczne rozliczanie przepracowanych godzin i do dnia 5 następnego miesiąca przekazywanie informacji do UMiG Pobiedziska,
- prowadzenie spraw socjalnych pracowników tj. opracowywanie projektu planu, realizacja wydatków ZFŚS zgodnie z przyjętymi regulaminami i zarządzeniami Dyrektora,
- prowadzenie ewidencji zarządzeń Burmistrza i Dyrektora Ośrodka,
- Zadania w zakresie transportu:
- zakup paliwa do samochodu i rozliczanie transportu,
- kontrola stanu technicznego i zabezpieczenia pojazdu samochodowego,
- zlecanie wykonania konserwacji, napraw i remontów pojazdu,
- utrzymanie samochodu w należytym stanie,
§ 19
Dział Finansowy
prowadzi rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami, a mianowicie:
- opracowywanie rocznego projektu planu finansowego i harmonogramu przy udziale kierowników działów oraz wnioskowanie koniecznych zmian Dyrektorowi OPS,
- realizacja wydatków wynikających z charakteru działalności OPS zgodnie z zatwierdzonym planem finansowym,
- przyjmowanie i ewidencjonowanie wpływów -z tytułu dochodów rządowych, samorządowych, zwrotu wydatków i innych rozliczeń,
- dokonywanie kontroli dokumentów wpływających do Działu, a następnie ich akceptacja, dekretacja, kompletowanie, księgowanie, przechowywanie oraz wykonywanie innych czynności wynikających z ustaw,
- prowadzenie urządzeń księgowych syntetycznych i analitycznych zgodnie z wymogami ustawy o rachunkowości,
- wykonywanie wszystkich czynności wynikających z tytułu wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń związanych z pracą,, sporządzanie list wypłat wynagrodzeń, list dofinansowania do wypoczynku i innych wynikających ze stosunku pracy, przekazywanie wynagrodzeń na osobiste konta bankowe pracowników
- wykonywanie wszystkich rozliczeń z: ZUS, Urzędem Skarbowym, Urzędem Pracy, NFOZ, Urzędem Statystycznym, osobami fizycznymi i innymi,
- prowadzenie kompletnej dokumentacji płacowej,
- czuwanie nad terminowym regulowaniem zobowiązań i windykacją należności,
- prowadzenie imiennych rozliczeń z tytułu pobytu w DPS
- prowadzenie ewidencji księgowej związanej z gospodarką zakładowym funduszem świadczeń socjalnych,
- wykonywanie czynności wynikających z instrukcji inwentaryzacyjnej,
- przygotowywanie wniosków odnośnie zmian w planie finansowym Ośrodka,
- sporządzanie sprawozdań finansowych (w tym bilansu rocznego), budżetowych oraz informacji i analiz z realizacji planu finansowego,
- opracowywanie i aktualizowanie wewnętrznych instrukcji Działu dotyczących rachunkowości,
- przygotowywanie projektów zarządzeń dotyczących polityki rachunkowości,
- współdziałanie z jednostkami samorządu terytorialnego(Z.K,Ośrodkiem Kultury, Ośrodkiem Sportu,szkołami itp.), Urzędem Wojewódzkim, Urzędem Miasta i Gminy, Bankami oraz innymi instytucjami,
- prowadzenie całości spraw finansowo-księgowych związanych realizacją projektów unijnych.
§ 20
Dział Wsparcia Społecznego
Dział Wsparcia Społecznego wykonuje w szczególności zadania w zakresie:
- organizacji środowiskowych form pomocy osobom i rodzinom potrzebującym wsparcia,
- realizacji działań zmierzających do życiowego usamodzielnienia osób i rodzin oraz ich integracji ze środowiskiem,
- udzielania pomocy osobom, mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego,
- profilaktyki i rozwiązywania problemów osób uzależnionych i współuzależnionych,
- udzielanie pomocy psychologicznej,pedagogicznej rodzinom wykluczonym społecznie
- poradnictwa specjalistycznego dla osób uzależnionych.
- kompleksowe zajmowanie się rodzinami, w których dochodzi do przemocy,
- podejmowanie interwencji w przypadku przemocy domowej w środowisku,
- uruchamiania procedur mających na celu powstrzymanie przemocy,
- opracowanie adekwatnych strategii postępowania w przypadku rozpoznawania i zgłoszenia przemocy domowej,
- opracowywanie i realizacja programów ochrony ofiar przemocy w rodzinie,
- tworzenia i wdrażania programów:
- Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii,
- Pomocy dziecku i rodzinie
- programów osłonowych i innych wg rozeznanych potrzeb.
- organizowanie usług opiekuńczo -pielęgnacyjnych nad osobami niepełnosprawnymi i chorymi w miejscu zamieszkania
Rozdział 5
TRYB WYKONYWANIA KONTROLI WEWNĘTRZNEJ
§ 21
Kontrolę wewnętrzną w Ośrodku sprawują:
- Dyrektor w odniesieniu do całego Ośrodka
- Zastępca Dyrektora w zakresie udzielanej pomocy na rzecz osób i rodzin,
- Główny Księgowy sprawuje kontrolę finansową, której szczegółowe zasady określa w szczególności polityka rachunkowości, instrukcja sporządzania, obiegu i przechowywania dokumentów księgowych,
- Koordynator Działu Świadczeń Rodzinnych i Funduszu Alimentacyjnego w zakresie prawidłowości realizowania ustawy o świadczeniach rodzinnych i udzielania pomocy osobom uprawnionym do alimentów i innych stosownych ustaw.
§ 22
Kontrola wewnętrzna obejmuje czynności polegające na:
- ustalaniu stanu faktycznego,
- badaniu zgodności postępowania pracowników z obowiązującymi przepisami,
- ustaleniu przyczyn i skutków stwierdzonych nieprawidłowości, jak również osób za nie odpowiedzialnych i wskazaniu sposobu oraz środków mających na celu likwidację nieprawidłowości.
Rozdział 6.
SYSTEM ZASTĘPSTW
§ 23
- W Ośrodku obowiązuje system zastępstw na wszystkich stanowiskach
- Wzajemne zastępstwa na stanowiskach pracy określają zakresy czynności pracowników.
Rozdział 7.
ZASADY PODPISYWANIA PISM I DECYZJI
§ 24
Dyrektor podpisuje osobiście:
- decyzje administracyjne,
- korespondencję m. innymi z organami administracji samorządowej, organami administracji rządowej, organizacjami społecznymi i pozarządowymi, osobami prawnymi i fizycznymi Kościołem Katolickim, innymi kościołami,oraz każdą korespondencję wychodzącą na zewnątrz Ośrodka,
- zarządzenia i akty wewnętrznego kierowania,
- odpowiedzi na zalecenia pokontrolne, wystąpienia, skargi i wnioski,
- sprawy związane ze stosunkiem pracy pracowników Ośrodka,
- pełnomocnictwa udzielane do dokonywania czynności prawnych w imieniu Burmistrza Miasta i Gminy Pobiedziska,
- pisma dot Gminnego Programu Przeciwdziałania Alkoholizmowi i Przeciwdziałania Narkomanii
- inne.
§ 25
Pisma i wszelkiego rodzaju dokumenty przedstawione do podpisu Dyrektorowi Ośrodka powinny być uprzednio parafowane na każdej stronie dokumentu w lewym dolnym rogu, przez pracownika sporządzającego i zastępce Dyrektora.
§ 26
W czasie nieobecności Dyrektora oraz jego zastępcy obowiązki Dyrektora pełni Główny Księgowy zgodnie z udzielonym upoważnieniem.
§ 27
Główny Księgowy Ośrodka podpisuje dekretacje dokumentów księgowych, plany, sprawozdania i analizy finansowe.
Rozdział 8
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 28
- Organizację i porządek pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy oraz pracowników określa „Regulamin pracy” ustalony przez Dyrektora Ośrodka w drodze zarządzenia, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa.
- Dyrektor może kształtować wewnętrzną strukturę organizacyjnych Ośrodka poprzez tworzenie, likwidację i przenoszenie stanowisk pracy z jednego działu do drugiego. Może również łączyć zakresy czynności bez zmiany zakresu działania poszczególnych działów Ośrodka, jeżeli nie spowoduje to zmiany zadań określonych Regulaminem organizacyjnym Ośrodka.
§ 29
Regulamin Organizacyjny obowiązuje z dniem podpisania.